Suedia - Stockholm

Stockholm, Venetia Nordului….partea 1

Tarile nordice nu s-au regasit in Top 10 – destinatii pe care imi doream sa le vizitez, asa ca a trecut mult timp de cand am inceput sa calatoresc si pana cand am vizitat una dintre ele, Suedia, destinatia aleasa fiind Stockholm. De fapt, aceasta a fost a doua tentativa de a vizita ceea ce multi numesc Venetia Nordului, dupa ce prima tentativa a fost abandonata in fata oportunitatii de a vizita Tokyo cam in aceeasi perioada, „meciul” fiind castigat in cele din urma, in mod detasat, de Tokyo :).

Prima tentativa de a organiza un city break in Stockholm ar fi presupus o mini-vacanta nordica in luna aprilie si a fost o tentativa destul de avansata, ajungand pana la achizitionarea biletelor de avion si rezervarea hotelului. Daca hotelul l-am putut anula in timp util, fara costuri, cu biletele de avion nu a fost posibil. Dar, desi am inregistrat o mica „paguba” atunci, s-ar parea ca nu m-a convins sa renunt la idee, asa ca in august am decis sa mai facem o incercare.  De fapt, acum dupa ce am revenit, as putea spune ca biletul de avion este printre cele mai mici cheltuieli pe care le poti avea intr-o vacanta suedeza :). Suedia este una dintre tarile cu cel mai ridicat nivel de trai din Europa, asta daca nu cumva ocupa chiar primul loc in acest clasament. Ei bine, acest lucru se reflecta in preturi, care sunt mari, spre foarte mari (cel putin ca turist). As indrazni sa spun ca sunt mai mari ca oriunde in Europa, chiar mai mari decat in Londra, recunoscuta pentru preturile ridicate. Transportul, cazarea, mancarea, bautura …. cam totul mi s-a parut a fi mai scump decat in orice alt oras vizitat.

Si nu, nu este o gluma….chiar sunt zboruri foarte convenabile Bucuresti-Stockholm-Bucuresti, cu companiile low cost: Blue Air (care aterizeaza pe aeroportul principal – Arlanda)  si Wizz Air (care aterizeaza pe un aeroportul ce deserveste in general cursele low cost – Skavasta). Zboruri foarte convenabile inseamna ca iti poti rezerva din scurt (adica cam cu o saptamana inainte), un zbor cu aproximativ 500 lei/persoana. Daca te organizezi din timp si mai beneficiezi si de vreo promotie a companiilor aeriene low cost sau de vreun card de membru, cred ca poti ajunge si la 200 – 300 lei/persoana. In conditiile in care deplasarea de la aeroport in oras poate ajunge si la 100 lei/persoana, zic ca pretul biletului de avion este mai mult decat rezonabil. De la oricare dintre cele doua aeroporturi, poti ajunge in oras folosind autobuzele Flybussarna (punctuale, confortabile, dotate cu Wi-Fi). Acestea par a fi cea mai convenabila varianta atat din punct de vedere financiar, cat si din punct de vedere logistic, destinatia finala in Stockholm fiind Central Station (gara centrala, de unde ai conexiune practic cu orice punct din oras). De la aeroportul Arlanda, mai exista varianta Arlanda Express probabil la fel de confortabila, mai rapida, la fel de convenabila logistic, dar considerabil mai scumpa. Noi nu ne grabeam nicaieri, asa ca am calatorit cu Flybussarna.

Daca biletele de avion ar putea fi considerate un chilipir, ei bine…cand vine vorba de cazare, lucrurile se schimba. Cele mai ieftine variante sunt hostelurile (adica practic platesti un pat in dormitoare de mai multe paturi, cu baie comuna). Nu am stat niciodata intr-o astfel de locatie, asa ca nu am facut-o nici acum, chiar daca preturile erau ceva mai bune, si nici nu ma vad facand-o pe viitor. Dar, daca ai 20 de ani si se intapla sa calatoresti in grup de 5-10 persoane, probabil sunt o varianta de luat in calcul. Cu siguranta sunt o varianta la fel de buna si apartamentele de inchiriat, dar acestea sunt de luat in calcul tot cand calatoresti in grup si imparti costurile.

De obicei, pt un city break aleg hoteluri de 3-4 stele, cu o nota decenta pe booking.com, localizate fie in apropiere de o statie de metrou, fie de statia centrala a orasului. Daca preturile sunt exagerate sau hotelurile disponibile in bugetul alocat pentru cazare sunt pozitionate nesatisfacator, atunci incerc si variantele Bed & Breakfast, intotdeauna cu note foarte mari pe booking.com (peste 8,50) si cu un numar cat mai mare de reviewuri, pentru a-mi face o parere clara despre ceea ce ofera, despre punctele tari si punctele slabe, despre multumirile si nemultumirile oaspetilor si pot sa spun ca am avut surprize dintre cele mai placute cu astfel de variante de cazare. Din diferite motive, aici am ales un hotel langa Central Station, considerat ieftin pt Stockholm, dar despre care eu pot sa spun ca a fost una dintre cele mai scumpe cazari dintr-un city break. Hotelul se numeste First Hotel Kungsborn, este cotat cu 3 stele si asa cum am spus, este considerat o varianta ieftina de cazare in Suedia. In realitate, platesti intre 100-150 de euro/noapte, ceea ce nu este deloc ieftin comparativ cu restul Europei.

Pentru prima data am stat intr-o camera….fara fereste. Exact, FARA FERESTRE! :). Am aflat ulterior ca nu este un concept nou si mai sunt astfel de hoteluri in Stockholm. Initial am fost putin ingrijorata, desi nu ma stiu suferind de claustrofobie (dar vorba aia….nu ma stiam suferind nici de rau de mare, pana mi s-a intamplat 😀 ). Este putin ciudat sa nu ai lumina naturala in camera si sa nu poti aerisi camera, dar sunt si mici avantaje, cum ar fi acela ca somnul este mult mai linistit si mai profund. Totusi, pana la urma nu a fost rau deloc. Camera, desi mica, a fost foarte confortabila, curata, iar sistemul de ventilatie parea ca isi facea treaba foarte bine: desi era in functiune nu ne deranja noaptea in timpul somnului, dar in acelasi timp aerul din camera era tot timpul respirabil desi aerisirea naturala era imposibila.

In rest, pentru banii platiti, desi este considerat un hotel fara pretentii, ofera servicii de calitate: micul dejun foarte proaspat (ex. mezelurile si legumele feliate pe masura ce se consumau, nu tinute in frigider de la o zi la alta; portocalele stoarse cu un aparat special, exact in momentul in care se umplea paharul cu suc, nu clasica zeama portocalie cu o usoara aroma de portocale etc), mai multe feluri de cafea la discretie in holul hotelului, fara plata (preparata tot pe loc, direct din boabe de cafea….lucru bun pt mine, pt ca eu urasc cafeaua instant in general si in mod special aparatele din spatiile publice, de la care poti lua de cele mai multe ori o licoare pe baza de cafea instant, cu miros de ceai statut si gust de laturi dulci).

Si pentru ca tot am ales sa stam in zona centrala, iar scopul a fost pur turistic, dupa ce am analizat oferta am decis sa ne luam un Stockholm pass pentru 2 zile (scump si asta, dar macar daca il comanzi on line si il ridici din anumite locatii, poti beneficia uneori de un mic discount de 10%), care in afara de faptul ca include multe obiective, a avut marele avantaj de a ne asigura transportul intre majoritatea atractiilor turistice, cu autobuze si barci hop on-hop off, nelimitat pentru cele doua zile de valabilitate. In rest, pentru unde nu ajungeau acestea, am preferat mersul pe jos (in medie 12 km/zi), care face piciorul frumos si pastreaza buzunarul mai gros :D, transportul avand un pret deloc de neglijat in Stockholm.

Cam atat din punct de vedere organizatoric ….

Utile:

– moneda este coronala suedeza (SEK), 1 SEK = approx. 0.45-0,49 RON, 1 EUR = 9,05-9,3 SEK, in functie de casa de schimb

– nu este obligatoriu sa ai cash, in Suedia fiind posibil sa platesti cu cardul cam oriunde. Eu cel putin am putut plati cu cardul si la vanzatorii de fructe, de la tarabele din strada, dar am observat ca se putea chiar si la toaletele publice :). Practic nu am identificat un loc unde nu ai fi putut plati cu cardul.

– poti face economii la costul biletelor aeroport-hotel-aeroport, transport in comun, Stockholm pass si o gramada de astfel de lucruri care tin de organizare, daca faci rezervarea si plata on line. Suedezii par a fi foarte orientiati spre self – help si orice „help” primit de la o persoana aflata in spatele unui ghiseu…pare sa coste. De exemplu daca cumperi bilet pentru metrou de la ghiseul dinaintea portilor de acces costa 50 SEK calatoria. Accelasi bilet, cumparat de la tonomatul de langa aceleasi porti, costa 36 SEK. 

Lasă un răspuns

